Abomination and Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu Abomination and Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu

Abomination and Yaounde

Door: Sigal

Blijf op de hoogte en volg Sigal

29 April 2009 | Kameroen, Yaoundé

(beetje lang verhaal geworden, ik verveelde me dood in mn hotel kamer gisteravond. Er was geen stroom, mn laptop was mn enige vriend ;) )

Gisteren om 5 uur op, om een vroege bus naar yaounde te halen. De bussen hier hebben een andere systeem dan wat wij gewend zijn. Ze vertrekken pas als ze vol zijn. En met vol bedoel ik ook echt proppie vol (gelukkig zijn het geen grote bussen, ongeveer 25 passagiers is normaal). In mijn eerste week gingen we naar Limbe en zaten we om 7 uur in de bus, helaas hadden we vette pech en was hij pas om 11 uur vol. Om 11 uur vertrokken we pas, nadat de bus getankt had (dat kunnen ze nl pas betalen nadat alle passagiers in de bus zitten). Soms heb je geluk zoals ik gisterochtend, ik was nl degene die de bus vol maakte en we vetrokken 10 minuten later al! Om 1 uur was ik in Yaounde en ging ik gelijk door naar de Department of national security. Hier moest ik namelijk zijn om mn visa te verlengen. Toen ik al mn papieren liet zien bleek dat de brief van GCI (mijn NGO) niet voldeed en moet ik justine bellen voor een nieuwe. Snel naar internet gerend en daar gewacht op mn nieuwe brief. Helaas duurde dat even en toen ik eindelijk klaar was was de immigratie dienst al dicht L (het was al 5 uur, ik weet ook niet waarom ik dacht dat het open zou zijn, alle overheids dingen gaan hier al om half 4/ 4 uur dicht, ik had het kunnen weten dus).

Aangezien ik nog niet gegeten had ging ik snel een hotel zoeken en op zoek naar eten. Dat was dus iets moeilijker gedacht dan gedaan. Ik ben lokaal eten gewend en dat kost in Kumba ongeveer 400 tot 700 Franc (=40 cent tot 1,10 euro). Als we heel chicq gaan eten kost dat in Kumba 2500 franc (= 4 euro ofzo) en dat doen we heel zelden. Hier kon ik dus alleen dingen vinden van 2500 franc of meer! Toen zag ik een blank meisje vlak bij mijn hotel lopen met een cameroonse man. Een mooie kans om iemand wat te vragen zonder een huwelijksaanzoek te krijgen bij mijn antwoord. Franse Caro en haar vriend Colince vertelden me dat tot 7 uur geen straat voedsel te krijgen is L maar ze waren heel aardig en ik ben met ze meegegaan naar hun huis en we hebben bij hun thuis vis gegeten! Ze zijn biologen en doen onderzoek naar muggen (haha). Vreemdgenoeg zijn bijna alle blanken die ik leer kennen biologen of iets anders dat met natuur te maken heeft.

Vandaag heb ik mn papieren in kunnen leveren bij de immigratiedienst en nu begint het wachten (wat soms wel eens 2 weken kan duren). Ik was voorbereid op wachten dus had ik mn laptop mee en had ik me voorgenomen weer eens wat aan mn scriptie te doen (in kumba is internet sloom dus ik kan geen artikelen downloaden en kan dus niet aan mn scriptie werken). Dus op zoek naar een plek met WIFI. Mn eerste gedacht was het Hilton Hotel. Daar aangekomen kreeg ik een cultuurshock, het is echt een te mooi, chicq gedoe. Mijn tweede shock was toen ik vroeg hoe duur internet was, 6000 franc per uur (mijn hotel hier is 8000 franc per nacht ter vergelijking) en toen bleek dat koffie 2500 franc was maakte ik dat ik daar weg kwam!!! Toen heb ik mn WIFI idee maar helemaal opzij gezet en ben ik door de stad gaan slenteren. Yaounde is echt te gek! Ik zou hier best wel kunnen wonen! Het is hier net zo warm als in Kumba maar veel minder vochtig, super klimaat dus. Mensen zijn super aardig en willen je allemaal helpen (ook omdat ze met je willen trouwen, maar oke ze helpen je toch) en er zijn hier supermarkten! Ik was zo blij dat ik in elke supermarkt in ben geweest die ik tegenkwam J (6 om precies te zijn!). Er is veel meer te krijgen dan in kumba qua eten, dus ik ga deze week even een voorraad eten inslaan!! Er zijn zelfs pizzeria's! In Kumba zijn er niet zo veel ovens dus alles wat uit de oven komt is zeer schaars, pizza's kennen ze niet eens. Er is 1 type brood te koop die echt goor is (marijn, bimbo brood zoals in larijns amerika, remember). Marlies (onze nieuwe intern uit nederland die drop voor me mee heeft genomen, jeeeeeeeeeeeee) kon de eerste dag dat ze hier was niet eens een hele snee brood opeten want ze vond het zo goor, inmiddels is ze wel gewend. Morgen komt marlies ook naar Yaounde want donderdagavond gaan we naar een borrel van de ambassade voor Koninginnedag! Hopelijk is het leuk, anders gaan we gewoon veel netwerken!

Wat meer over het eten hier....... na een maand in Kumba vond ik het eten nogal beperkt. We hebben keus uit ongeveer 10 gerechten en ze lijken allemaal op elkaar. Verder is er niet veel te krijgen op de markt dus westers eten maken is echt moeilijk zonder alle ingrediënten (hoewel ik er wel steeds beter in word). Maar na een week in het extreme noorden van Kameroen, waar echt geen eten te krijgen is en de keus uit ongeveer 2 dingen was waardeer ik het eten in Kumba nu veel meer. Wat eten we dan allemaal??? Rijst en bonen, aardappels (irish genaamd), foufou een soort couscous maar dan in een aanelkaar geplakte bol met groente (alle groente is een soort bittere spinazie of kool), gari een soort gele foufou met okra soep (een slijmerige soep van okra groente) verder hebben ze cassave wat ze ook pureren en een soort van puree stokjes van maken, dit noemen ze kwacoco (oke, vreemde uitleg...ik zet wel wat fotos online!!!) en heel veel bakbanaan. in onze lunchpauze eten we dit soort spul in een restaurant. Al deze dingen eet je met je handen, maar gelukkig geven ze je wel een bakje met water voordat je gaat eten om je handen te wassen (en ben ik erg blij met de grootte hoeveelheid desinfectie spul wat ik mee heb genomen). ’s Avonds zijn er ook visstalletjes langs de weg en we zijn echt helemaal dol op deze vis!!

En dan nu abomination! Ik had hier nog nooit van gehoord moet ik eerlijk zeggen. Maar in Kumba is het een favoriet woord van vele mensen. Ze gebruiken het bij alles wat mensen doen wat niet in lijn is met de bijbel/kerk. Dus als mensen samen wonen zonder getrouwd te zijn à abomination! Je kunt je wel voorstellen dat wij blanken heel ge - ‘abominated’ zijn ;) we doen te veel onheilige dingen. In yaounde zijn mensen veel opener en ik heb me laten vertellen dat het met name de anglofonen zijn die extreem kerkelijk zijn (ze worden nl beïnvloed door Nigeria). Er is hier ook een tv zender die de hele dag een healing programma uitzend. In dit programma zijn er mensen van de kerk die zieke mensen beter maken. Dus je ziet een kreupele en die word door de kerk persoon aangeraakt en kan opeens weer lopen. Het erge is dat ze ook claimen dat ze HIV kunnen genezen. In eerste instantie dacht ik ‘dit gelooft toch niemand’ maar niets minder is waar...IEDEREEN gelooft in dit programma. Zelfs de mensen die gestudeerd hebben, echt ongelooflijk toch...

Nou genoeg voor vandaag! Groetjes uit Yaounde!

Sigal



  • 29 April 2009 - 08:18

    Fedde & Tiny:

    Lieve Sigal,
    pfff ... wat een lang en schitterend verhaal.
    Ik zal het straks nog eens rustig overlezen.
    Je maakt wel heel veel onverwachte en grappige dingen mee.
    Leuk dat je morgen Koninginnedag 'viert'.
    Ik ga verder met het klaarzoeken van kleren etc. voor Egypte. Maandag is het zover.
    Pas heel goed op jezelf.
    Liefs, F&T

  • 29 April 2009 - 09:41

    Els:

    Opende vanochtend facebook en zag dat ik even door moest klikken naar jouw pagina om vervolgens verblijd te worden met wederom een enerverend verhaal en al even zo mooie foto's. Zie ook dat ik drie verhalen achterloop, even inhalen. Supermooi dat jij ook huisdieren hebt. Als ik het licht uit deed, begonnen ze zich te roeren. Rechtop in bed zat ik de eerste keer, maar al snel waren het mijn beste vriendjes, want ze aten de muggen.
    Veel plezier vanavond en morgen bij de ambassade!

  • 02 Mei 2009 - 16:02

    Cath:

    hey si!! Wat een bijzonder verhaal weer! Ik vind het echt ongelofelijk dat mensen daar zo ontzettend in god geloven en dat zelfs gestudeerden niet accepteren wat aids is en dat het niet genezen kan worden... echt heel raar... Aan de foto's van het eten te zien zou ik zeggen: ik hoop dat je in Yaoundé zo veel mogelijk pizza hebt gegeten!!!
    Ben benieuwd hoe jouw koninginnedag is geweest, hier was het nogal raar, omdat we dus aan t begin van de middag hoorden van die gek met die auto. De meeste grote feesten werden halverwege de middag dan ook afgeblazen maar toch ging alles zo "half" n beetje door...beetje gek...
    Je ziet er blij uit op je foto's, gelukkig!!!
    Miss you, xxx

  • 08 Mei 2009 - 13:29

    Ans:

    Te gek Si! Ben en blijf nog steeds jaloers op je verhalen!! Aaaah en ik zit in het saaaaie Nederland!! Dikke kus Ans

  • 12 Mei 2009 - 09:35

    Rika:

    Hee daar !!!

    Alles goed ???

    Kus van mij

  • 18 Mei 2009 - 09:29

    Ellen Agbor Ebot:

    Hallo Sigal,

    Via een zoekmachine (ik zocht naar een kameroens recept)kom ik op jouw site terecht! Mijn naam is Ellen, ik ben Nederlandse en mijn man is Kameroenees afkomstig uit Buea/Mamfe. Ik was dus wel geinteresseerd in jouw belevenissen in dezelfde regio. In juli gaan wij weer voor een aantal weken naar Buea. Eigenlijk ben ik ook erg geinteresseerd in de organisatie waar je voor werkt. Als je hier de tijd voor hebt, zou je me daar iets meer over kunnen vertellen? Mijn emailadres is: zwanepolletje@hotmail.com. Misschien een beetje raar dat een vreemde dit aan je vraagt, maar goed je zult inmiddels wel gekkere dingen meegemaakt hebben...!

    Warme groet,
    Ellen Agbor Ebot

  • 25 Mei 2009 - 15:53

    Angela:

    Hey Sigal,

    Hoe is het met je? Vermaken jullie je nog een beetje in Kumba? Je hebt nog maar 3 weekjes in Kameroen he, gaat echt snel! He ik ben volgens mij je nummer kwijt geraakt, maar het lijkt me nog wel leuk om een keertje (voordat je weggaat) langs te komen in Kumba. Mijn nummer is 74553356. Laat maar weten of jullie nog tijd hebben!
    Veel plezier nog!!

    Liefs Angela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2009

Dag Kameroen!

28 Mei 2009

Koninginnedag en meer

29 April 2009

Abomination and Yaounde

18 April 2009

Waza en God

07 April 2009

bruiloft, eenden en slangen
Sigal

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 16624

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 16 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: