Waza en God - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu Waza en God - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu

Waza en God

Door: Sigal

Blijf op de hoogte en volg Sigal

18 April 2009 | Kameroen, Kumba

Vanmorgen werd ik, zoals iedere morgen, om een uur of 6 wakker. Niet dat ik mijn wekker hadgezet hoor, maar heel Cameroon staat elke ochtend om 6 uur op en begint schoon te maken. Wat maken ze dan schoon??? Een favoriete bezigheid is bijvoorbeeld de straat schoonvegen. Dit gaat allemaal gepaard met geschreeuw en heel luid (kerk) muziek. Op zondag blijf ik in bed als ik wakker word en hoop ik dat mijn buren heeeel snel naar de kerk toe gaan zodat ik snel weer in slaap kan vallen. Soms wekt dit!

Iedereen is hier SUPER gelovig. Elke gesprek dat je met iemand voert komt binnen 5 minuten uit op, god, jezus of religie (zelfs met de taxi chauffeur). Met zoveel gelovigen om je heen denk je dat dit een van de meest vredevolle landen op de wereld zou moeten zijn. Zoals we allemaal weten is dit niet het geval. Mijn vraag aan de lokalen hier waarom niet iedereen vredevol volgens de bijbel leeft had natuurlijk een heel simpel antwoord. Er is een verschil tussen “christian” en “religious”. De ene doen alsof ze gelovig zijn, maar onder tussen zijn ze corrupt, stelen ze en doen andere verschrikkelijke dingen en de andere groep zijn de echt gelovigen. Dus niet iedereen in cameroon is een echte gelovige.

In Cameroon wordt kritisch denken niet gestimuleerd. Mensen leven in een hiërarchie en je twijfelt in dit systeem NOOIT aan je meerdere. Door middel van onze Human Rights Clubs in scholen proberen we kritisch denken een beetje te introduceren bij de kinderen. Ze zijn erg slim en werken heel erg hard. In dit project is het best te zien dat we enig vooruitgang boeken met onze NGO. Heel erg leuk! Een van de kinderen in de klas die ik heb gegeven heeft een paar verhalen geschreven en heeft me gevraagd om deze te lezen :) schattig he.

2 weken geleden op de bruiloft van Miriam (onze ex collega) heb ik een uur met open mond in court gezeten. Degene die hun huwelijk deed legde ons namelijk allerlei dingen uit over het huwelijk. Bijvoorbeeld dat in cameroon alleen mannen met vrouwen kunnen trouwen. Ook als je een sexuele transformatie hebt ondergaan blijf je je oude sex behouden, en niet zoals in engeland waar iemand die eerst een man was en nu vrouw is geworden dmv operaties, want daar kun je gewoon met de andere sexe trouwen! Nou ja een uur lang heb ik allemaal van dit soort verhalen moet aanhoren en ze werden met de minuut weirder... uiteindelijk werd er gevraagd of ze monogaam wilden trouwen of onder poligamie (dat is legaal in dit land). Hoewel poligamie hier legaal is is homosexualiteit illegaal. Wij proberen de mensen die dicht bij ons staan (zoals onze collega's) langzaam aan het idee te laten wennen dat ook dit een vrijheid van keuze is... toch is het moeilijk, soms lopen mensen weg als we het hierover hebben.

Zo nu na wat stoom af te hebben geblazen (ik heb nog veel meer shit maar ik spaar jullie) wat leuks:

Safari was super SUPER SUPER cool!!!!! Echt zo tof. We vlogen op woensdag ochtend van douala naar Maroua. Echter ons vliegtuig heeft nooit maroua bereikt :) we moesten in Garoua uit het vliegtuig. Er werd ons verteld dat er geen water is op Maroua Airport en dat het te gevaarlijk was om daar te landen. Later leerden we echter dat er waarschijnlijk te weinig passagiers waren en dat ze het vliegtuig gewoon niet laten vliegen voor maar een paar mensen. Auch...Met de bus naar Maroua waar onze gids ons met een bus ophaalde. Gelijk op weg naar Waza. De volgende dag de hel dag safari gedaan. We hadden ZO veel geluk. We hebben ALLE dieren in het park gezien! De coolste waren olifant en leeuw ;) We waren zelfs de enige groep die een leeuw heeft gezien die dag aaaaaaaaaaaah zo cool! Kate had een vogel boek en we hebben zelf (met behulp van sjoukes verrekijker) geprobeerd alle vogels te identificeren. (wel moeilijk btw vooral alle bruinige)

De dag daarna naar de bergen door de ‘anamist’ dorpjes heen gereden. De volgende 2 dagen hebben we gewandeld door de bergen (ook in nigeria) en geslapen in een dorphutje. Helaas had onze gids een calcullatie fout gemaakt qua water en moesten we iets eerder terug. Savonds naar een lokale bruiloft waar je voornamelijk met (nigeriaans) geld strooit. En de volgende dag nijlpaarden gezien. Was echt een super leuke trip! Ik zal deze week fotos verkleinen en uploaden!

In de gevangenis gaat alles goed. Super druk met allerlei projecten. Ik heb deze week 2 mensen op borgtocht vrij gekregen (die al meer dan een jaar in voorarrest zaten) dus dat was wel cool!

Liefs sigal

  • 18 April 2009 - 11:42

    Tessel:

    Ha Si, wederom leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Mooi dat het goed gaat met je stage! Liefs!

  • 18 April 2009 - 14:58

    Rika:

    super super en nog eens super.
    Wat maak je wat mee !!!!
    Wat leuk weer wat van je te lezen.
    Nou dit was even een kort bericht want we gaan zo naar dokkum....daar is de finale van SJONG.
    dus duimpje draaien voor tiny.
    Tot snel en veel liefs
    Rika

  • 19 April 2009 - 03:03

    :-):

    Cool!!!

  • 19 April 2009 - 03:04

    Sjouke:

    Vooral de vogels natuurlijk :-) En een leeuw; ik ben jaloers :-)

  • 20 April 2009 - 07:44

    Fedde & Tiny:

    Lieve Sigal,

    Wat weer een mooi verslag over je belevenissen van de afgelopen tijd. Wat doe je veel indrukken op. Waren er geen giraffe's (of is het nu giraffen) .. En wat een mooie kleding daar!
    Pas goed op jezelf en we zien uit naar je volgende verhaal.
    Liefs, tút - fedde & tiny

  • 20 April 2009 - 09:54

    Liesbeth-Marije:

    Super Si! Ik lees het met zoveel herkenning!!! Hier in NL is alles goed. Heb een weekendje Utrecht en A'dam gedaan en iedereen weer even gezien!

    Dikke kus

  • 24 April 2009 - 07:11

    Rika:

    Wat een prachtige foto's !!.

  • 24 April 2009 - 07:33

    Fedde & Tiny:

    Prachtig om die vrolijke foto's te bekijken. Die van jou met het aapje die vind ik echt heel mooi.
    Liefs, F&T

  • 27 April 2009 - 03:28

    :-):

    Abyssinian Roller, Coracias abyssinica

    These rollers often perch prominently on trees, posts or overhead wires, like giant shrikes, whilst watching for the large insects on which they feed. They will dash into the smoke of a forest fire for disturbed invertebrates. They are fearless, and will dive and roll at humans and other intruders.

  • 27 April 2009 - 03:31

    :) Nerdi:

    en een Loxodonta africana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2009

Dag Kameroen!

28 Mei 2009

Koninginnedag en meer

29 April 2009

Abomination and Yaounde

18 April 2009

Waza en God

07 April 2009

bruiloft, eenden en slangen
Sigal

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 16624

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 16 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: