White men, Heló! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu White men, Heló! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Sigal - WaarBenJij.nu

White men, Heló!

Door: Sigal

Blijf op de hoogte en volg Sigal

05 Maart 2009 | Kameroen, Kumba

Op deze manier worden we ongeveer 30 keer per dag begroet! In Kumba zijn niet zo veel blanken te zien, voor zo ver ik weet zijn wij, de stagairs van GCI (wij zijn sinds gister met zn 6en, 2 USA, 1 canadese, 1 britse, een zwitserse en moi) de enige blanken hier op dit moment. Iedereen wil je begroeten en kleine kinderen willen graag je been even knuffelen, te cute voor woorden zijn die kleintjes!
Afgelopen weekend met mijn blanke (ik pas me aan de lokale gewoontes en blank/zwart kun je hier gewoon gebruiken) collegas naar Douala toe geweest. Wat we voornamelijk hebben gedaan is lekker eten :). In Kumba kunnen we nl alleen maar lokaal eten krijgen, wat overigens erg lekker is, maar ja af en toe wil je gewoon Kaas of een Pizza eten!! In mn volgende stuk zzal ik dieper ingaan op het eten hier, want dat is best wel geinig!!! (zie foto in mn vorige bericht). Maar wat ook leuk was dat we even een beetje onopvallend konden zijn want in Douala zijn veel blanken.

Vandaag eerst wat info over mn werk!! De NGO waar ik voor werk is een mensenrechten NGO in Kumba. De vaste medewerkers (secretaresse, penningmeester etc) zijn lokale mensen en degene die de programmas draaien zijn stagairs, mn internationale stagairs. De NGO heeft verschillende hoofdprogrammas lopen en ik werk mn aan het prisoners’ rights programma.
Dit houdt in dat ik onderzoek doe naar de omstandigheden in de gevangenissen en rapporten hierover schrijf. Toeegang tot de gevangenis krijgen is echter ook een baan opzicht en de tweede week dat ik hier was stond alleen maar in het teken wat toegang krijgen. Ik heb nog nooit van mn leven zo lang gewacht als in die week! Ik dacht dat ik wel een beetje gewend was aan la hora latina, maar dat lijkt hier nergens op!!! Eerst (maandag) toestemming egvraagd aan de superintendent van de gevangenis. Volgens hem moesten we bij de state council zijn, dinsdag naar de state council, deze heeft me 6 uur laten wachten! Toen mocht ik mn papieren laten liggen en de volgende dag terug komen. Na veel wachten de volgende dag, kwam het woord eruit: ik moest naat het ministerie van justitie (regionaal) in buea (2 uur hier vandaan). Donderdag naar buea, waar de minister nooit kwam opdagen( die had lang gewerkt de vorige dag…aha jaja waarschijnlijk lang gefeest denk ik), maar een assistent heeft wel een brief voor me geschreven! Jeeee ik kreeg officieel toestemming om de gevangenis te bezoeken! Vrijdag met de brief naar state council en maandag erna mocht ik dan eindelijk de gevangenis in!!! Wow

Aangezien kameroen een van de meest corrupte landen in de wereld is (in de afgelopen 10 jaar zelfs 2 x op nummer 1 gestaan) kun je je vast wel voorstellen dat de gevangenissen verrot/corrupt zijn (net zo corrupt als elk ander deel van het land btw). Een grote illegale, corrupte bende. Een klein voorbeeld: aangezien je spontaan diaree krijgt van het gebvangenis eten moeten familie leden eten brengen naar de gevangene, anders houdt hij/zij het waarschijnlijk niet lang uit daar. Maar om dat eten te kunnen geven moeten ze elke keer dat ze komen wc papier en waspoeder meenemen voor de bewaarders. Als ze dit niet mee nemen krijgen ze niet eens de kans om hun familie lid ofzo te zien.

Voor de rest heeft onze ngo een uur radio zend tijd per week en vorige week mocht ik die hosten :) erg grappig! (ging over nelson mandela, volgende keer ga ik het denk ik over hirsi ali doen) Laura en ik (laura en ik zijn de prisoners project teamleden) hebben vorige week vrijdag een talkshop gehouden over administratieve detentie. Erg grappig, er waren wat journalisten, advocaten en mensenrechten activiten! Over een week houden we er weer!! Het begon om 3 uur maar iedereen kwam pas tussen 3:40 en 4:00 uur en op de evaluaties was het enige negatieve dat we niet op tijd waren begonnen!!

Verder nog een weekend in limbe geweest, naar het strand. We zijn een safari aan het plannen voor ergens in april! Jeeeeee daar heb ik echt veel zin in!


Dikke kus
si


PS mijn TELEFOONNUMMER staat onder mijn eerste bericht

  • 05 Maart 2009 - 06:59

    Rika:

    Zo zo, nog maar net daar, en al zoveel gedaan.
    Leuk , en ben blij dat het goed met je gaat.
    Kus Rika

  • 05 Maart 2009 - 07:17

    Fedde En Tiny:

    Lieve Sigal,

    Wat weer een prachtig verhaal en mooie foto's.
    Fijn dit allemaal te lezen. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo graag de gevangenis in wilden als jij ...... "mocht ik dan eindelijk de gevangenis in!!! " ..... Lekker en gezond eten daar zo te zien en je ziet er al een beetje 'gebruind' uit. Veel liefs van ons en pas goed op jezelf.
    F&T

  • 05 Maart 2009 - 07:45

    Eric:

    En dan zitten we hier in Nederland wel eens te zeuren over de bureaucratie. Als ik dat zo lees is het daar 10x erger :P


  • 05 Maart 2009 - 08:57

    Gerben:

    Hoi Sigal,

    Mooi om die verhalen te lezen, zo blijven wij mooi op de hoogte.
    Pas goed op je zelf en veel succes daar.

    greetz gerben

  • 05 Maart 2009 - 09:17

    Tessel:

    Ha Sigi, leuk om weer wat van je te horen!! Klinkt frusterend al dat wachten, maar wel relaxt dat je project nu van start kan gaan.
    Liefs!!

  • 05 Maart 2009 - 09:35

    Leana:

    He Si,
    leuk van je te horen! echt totaal andere wereld...bizar.
    Spreek je snel.
    xLe

  • 05 Maart 2009 - 12:34

    San:

    Hey meissie! Goed te horen dat het dan eindelijk gelukt is om toegang te krijgen tot de gevangenis. Het lijkt me zo frustrerend om zo lang te moeten wachten... En wat gaaf dat je in april van plan bent om te gaan reizen, zie nu al uit naar de foto's! Kameroen is niet echt een land waar ik veel van weet, dus keep the spirit up en veel schrijven over je gebeurtenissen! Succes met alles! Dikke kus, San

  • 05 Maart 2009 - 14:17

    Jair:

    heey zus,
    hoe is het?
    ik hoop dat je het erg naar je zin hebt en er van geniet.
    xxxxxxxxx jair

  • 09 Maart 2009 - 19:13

    Marijn:

    Hi chica,
    Ik zie dat je je tas uit Todos Santos nog trouw bij je draagt. Goed zo! Hebben ze daar ook mooie klederdracht? Je hebt al een lekker kleurtje zo te zien. Heel veel plezier en succes daar!
    Beso grande x

  • 11 Maart 2009 - 08:44

    Els:

    He Sigal,

    Wat een avontuur en petje af dat je uiteindelijk hebt kunnen regelen dat je naar binnen mocht in de gevangenis, misschien was het wat sneller gegaan met een pak wasmiddel ;-)

    groetjes,

    Els

  • 18 Maart 2009 - 09:02

    Rika:

    hee hallo daar !!!

    Leuk dat er weer een paar nieuwe foto's bij staan.
    Alles goed met je ???
    Nou ik zal sjouke nog even een berichtje doen voordat hij ook vertekt.

    Kus Rika

  • 03 April 2009 - 11:56

    Rika:

    mooie foto's staan er weer bij !!!!

    kus rika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2009

Dag Kameroen!

28 Mei 2009

Koninginnedag en meer

29 April 2009

Abomination and Yaounde

18 April 2009

Waza en God

07 April 2009

bruiloft, eenden en slangen
Sigal

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 16621

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 16 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: